La Gomera 2015

29 - 30 - 31 juli en 1 augustus

La Gomera

La Gomera is een vrij klein eiland dat je gemakkelijk in één dag met de auto rond kunt rijden. Wij hebben vier dagen om het eiland te verkennen. Het eiland is aan de buitenzijde vrij kaal, maar in het midden juist erg groen. Daar ligt ook het Nationaal Park La Garajonay. Er tussenin liggen overgangszones met palmbomen en veel casaves en cactussen.

Woensdag 29 juli - Naar de Parador de la Gomera

We moeten naar Los Christianos om de veerboot naar La Gomera te nemen. Hoewel we op tijd bij afslag 22 zijn, die ons naar de haven van Los Christianos moet leiden, weet ik weer verkeerd te rijden en veel tijd te verliezen. Ik moet zeggen dat ik niet te genieten was. Volgens Gina was er een nieuwe soort vogel op Tenerife ontdekt, de Paniekvogel. Helaas moet ik haar gelijk geven. In plaats van een uur hebben we nog maar 25 minuten om in te schepen. We parkeren de auto op de parkeerplaats, gooien de sleutel in de achterbak en slepen onze koffers richting veerpont. De reservering was blijkbaar goed doorgekomen, want met alleen onze paspoorten krijgen we tickets, de voucher is niet nodig.

Dolfijn

De boot vertrekt op tijd en we gaan naar het bovenste dek waar helaas geen stoelen of banken zijn, dus alleen staanplaatsen. Er zijn constant Kuhls Pijlstormvogels te zien. Ik probeer ze nog te platen, maar ze blijven te ver weg voor de 105 mm lens. Gina houdt het na een tijdje voor gezien, maar ik blijf staan. Dat werpt vruchten af, want plotseling zijn er een paar Dolfijnen, die kort met de boot meezwemmen. Zowaar kan ik er één vastleggen als hij/zijn volledig uit het water is.

Als we La Gomera naderen dan gaat het steeds harder waaien, komen er steeds meer schuimkoppen op de golven en spat het water zelfs tot het bovendek op, waar menig passagier zich slechts met moeite staande kan houden. Ik besluit mijn lens te sparen en zoek het gezelschap van Gina op.

Parador de la Gomera

Na het ophalen van de auto, een ons wel bekende VW Polo, zoeken we de weg naar de Parador de la Gomera en rond half twaalf zitten we in de Parador aan de cappuccino. De Parador heeft een mooi zwembad waar we snel een paar ligbedden bezetten en genieten van het prachtige weer. Als lunch zijn er heerlijke broodjes te verkrijgen, dus we hebben het prima naar onze zin.

De Parador is een mooi oud gebouw met een prachtige grote tuin. We hebben een ruim balkon aan een mooie patio. Tegen de avond gaan we naar San Sebastián om inkopen te doen. Voor weinig geld slaan we drinken in voor de komende dagen en gaan op zoek naar een restaurant. 19.00 uur blijkt erg vroeg voor Spaanse begrippen, maar uiteindelijk scoren we een plekje en eten biefstuk met patat. Om 21.00 uur zijn we in het hotel terug. We blijven nog een poosje hangen in de tuin bij de receptie om te kunnen internetten.

Donderdag 30 juli - Rondje La Gomera

eL tEIDE VANAF pLAYA DE sANTIAGO OP lA GOMERA

We willen vandaag gaan wandelen, maar het is in de bergen behoorlijk bewolkt en we komen er achter dat we onze vesten zijn vergeten Als ook de ingangsweg naar het Nationaal Park Garajonay geblokkeerd blijkt te zijn, besluiten we een rondje eiland te doen. We rijden rechtstreeks naar het noorden waar we van het dorpje Agulo de Teide op Tenerife zien liggen.

Agulo op la Gomera

Gina Mom bij Agulo op la Gomera

Er zijn veel bananenplantages op het eiland waar vanwege de steile bergen lang niet overal geboerd kan worden. Op de valleibodem lukt dat wel en is het warm genoeg om deze tropische vrucht te verbouwen.

Hans en Gina Mom bij NP Garajonay op la Gomera

We gaan op zoek naar het bezoekerscentrum Juegos de Bolas waar we wat rondkijken. Het is zwaar bewolkt en het spettert een beetje.

Bezoekerscentrum Juego de Bolas

Bij Juego de Bolas

Mirador de Juego de Bolas

Juego de Bolas

Mirador de roque de tajaqué

Roque de Agando

We rijden vanaf het bezoekerscentrum door een mooi en dicht laurierbos. Als we middenop het eiand komen, schijnt plotseling de zon en is de lucht helder blauw. Bij de mirador de Roque de Tajaqué stoppen we even en ook bij de Roque de Agando, een overblijfsel van de magmapijp van een vulkaan. Aan de weg linksonderaan de kegel kun je zien hoe groot die is.

We besluiten terug te gaan naar de Parador en het zwembad op te zoeken. Net even voor San Sebastián hebben we een prachtig uitzicht op het dorp en op Tenerife met de Teide.

Patio bij de Parador de la Gomera

Zwembad van de Parador de la Gomera

We vermaken ons de rest van de middag met luieren, lezen en af en toe wat poedelen in het koele water. 's Avonds gaan we naar San Sebastián en komen terecht bij Pizzeria Agando, want Gina wilde wel een keer pasta eten. Ik kies voor de "deep fried chicken" en dat is geen verkeerde keus. Bij het vertrek uit het restaurant blijft Gina' s stoel haken, maar ze heeft zelf de beweging naar achteren al ingezet. Ze wankelt, neemt het houten schot naast de tafel half mee en kantelt achterover tegen de tafel van de man achter haar. Met moeite blijft ze staan en al lachend pakt ze haar blikje Nestea en zegt tegen die man:"no alcohol". Iedereen zit schaapachtig te kijken, maar wij liggen tot ver buiten de pizzeria nog steeds in een deuk.

Vrijdag 31 juli - Naar Las Mimbreras en Valle Gran Rey

Naar Las Mimbreras

Parkeerplaats op la Gomera

Vandaag gaan we na weer een lekker ontbijt een wandeling maken in N.P. Garajonay. Het is behoorlijk zonnig als we de GM-2 oprijden en richting Valle Gran Rey rijden. Bij de parkeerplaats van El Contadero zetten we de auto als eersten neer en nemen het pad naar Las Mimbreras, dat zo'n 400 meter lager ligt.

Op weg naar Las Mimbreras

Gina onderweg van Las Mimbreras op La Gomera

Groen omringd door dicht laurierbos dalen we af.

Veel mos op de takken in het  laurierbos

Slechts eenmaal hebben we uitzicht op de kruinen van het weelderige bos en na ruim een uur komen we aan op een plek waar een stroompje loopt. Het eerste watertje dat we overigens zien op dit eiland. Bij gebrek aan een zitplaats nemen we alleen wat slokken Nestea en lopen eerst de ronde af op de bodem van de vallei en nemen dan weer hetzelfde pad terug naar de auto.

Gina onderweg van Las Mimbreras op La Gomera

Nu moeten we klimmen. Uiteindelijk valt het mee en met een gemiddeld tempo van ongeveer 7 meter stijgen per minuut doen we er een uur over om de parkeerplaats te bereiken.

De oceaan bij Valle Gran Rey

Hierna rijden we naar Valle Gran Rey. In deze badplaats eten we eerst wat in een plaatselijk restaurant.
Gina neemt kipnuggets en ikzelf viskroketjes. Na afloop maken we langs het strand en vanaf de boulevard nog wat foto 's van de omgeving.

Valle Gran Rey is de belangrijkste badplaats van La Gomera. Je moet niet vies zijn van een strand met keien, lekker liggen doet dit niet denekn wij. We gaan om 14.30 uur terug richting San Sebastián. We doen over de 48 kilometer lange terugroute ruim een uur, want je moet eerst bergop en dan weer bergaf en dat alles in de tweede versnelling. De rest van de middag liggen we bij het zwembad. We houden het tot na zeven uur uit, dan knappen we ons op voor het diner. We gaan naar een leuk tentje in de voetgangerszone, waar we tapas eten met amandeltaart met abrikozen na.

Zaterdag 1 augustus - Naar Playa de Santiago

Gina Mom op La Gomera

Onderweg naar Alajero op La Gomera

Hans Mom op weg naar Alajero op La Gomera

Vandaag de laatste hele dag op La Gomera. Na het ontbijt rijden we naar Alajero, in het westelijke deel dat we nog niet bezocht hebben. Het plaatsje is niet noemenswaardig en we stappen er niet eens uit. Onderweg zijn er wel genoeg fotomomenten te vinden en zie ik nog een koppel Barbarijse Patrijzen en Berthelots Piepers. Daarnaast zijn er Buizerd, Torenvalk en drie soorten Gierzwaluwen, namelijk de Vale, de Madeira- en de gewone Gierzwaluw.

Playa de Santiago

Roeiboten bij Playa de Santiago

We rijden direct door naar Playa de Santiago, het vissersdorp met strand dat in het zuiden van La Gomera ligt. Hier parkeren we de auto, nemen wat foto' s en drinken cappuccino op een terrasje.

Gina Mom bij Playa de Santiago op La Gomera

La Gomera

Op de terugweg naar huis stappen we nog een paar keer uit voor wat plaatjes. De bergen zijn kaal aan de kust en hoe meer je naar het midden van het eiland gaat des te groener worden de bergen.

Parador de la Gomera

In San Sebastián aangekomen nemen we eerst nog wat foto 's in de tuin van de Parador.

Vanaf de parador heb je een mooi uitzicht op het zwarte zandstrand en San Sebastián.

De middag brengen we door bij het zwembad en we eten allebei vis als diner in een plaatselijk restaurantje. Daarna nog even internetten met Erik en Daphne die bij Feijenoord zijn geweest en met Sytse en Caroline die weer thuis zijn. Nog één nachtje en dan zit onze trip naar La Gomera er al weer op.

La Palma

Van 2 tot en met 10 augustus verblijven wij in de Hacienda San Jorge op La Palma, een prima resort met een mooie palmentuin en groot zwembad direct aan het strand. La Palma is groen en bergachtig. Hier maken we elke dag een tochtje, o.a. een boottochtje en we wandelen veel.